Een Kop of Munt-spelletje simuleren met JavaScript

Als UX designer is het van groot belang dat je je eigen visie voor een applicatie of website zo goed mogelijk kan vertalen naar het scherm. Hoe goed de programmeurs waar je mee samenwerkt ook zijn, ze kunnen niet in je hoofd kijken en zullen je ideeën daardoor nooit exact hetzelfde interpreteren in het ontwerpproces. Daarom is het belangrijk dat je als ontwerper zelf ook het een en ander van coderen weet. Gedurende het schooljaar heb ik flink kunnen oefenen met de codetalen HTML en CSS en tijdens het vak Programmeren doe ik daar nog een schepje bovenop. Tijdens dit vak leer ik namelijk te werken met JavaScript en bouw ik een script waarmee ik een Kop of Munt-spelletje in de browser kan spelen.

De werking van het spel

De opzet van het spel is eenvoudig. Om te beginnen kies je eerst kop of munt. Zodra je vervolgens op de ‘Gokje wagen!’-knop klikt, laat de browser een bevestiging zien van je gemaakte keuze.

Vervolgens begint het spel. De huidige tussenstand en de optie om het muntje op te gooien verschijnen in beeld. In de blauwe cirkel verschijnt na elke worp het gegooide resultaat (kop of munt). Het is de bedoeling om drie keer jouw gekozen zijde op te gooien. Zodra je goed hebt gegokt en het spel hebt gewonnen, wordt het plaatje vervangen. Zodra je fout hebt gegokt en het spel verliest, zal er een ander plaatje in beeld verschijnen.

De code

Reacties zijn gesloten.

Blog op WordPress.com.

Omhoog ↑