Manipulatie in Videogames

Tegenwoordig struikel je over de apps en digitale services. Veel van deze diensten verbeteren op significante wijze het dagelijks leven van miljarden mensen en zorgen voor een slimmere en productievere wereld. Toch schuilt er ook een gevaar in al die technologie. Steeds vaker wordt deze technologie ingezet om gebruikers te manipuleren: denk bijvoorbeeld aan de ‘gebruikersgerichte advertenties’ die worden getoond op vrijwel elke webpagina die je bezoekt. Deze praktijken zijn het gevolg van onverantwoord design. De veiligheid en belangen van de gebruiker zijn in zo’n geval, bewust of onbewust, onvoldoende meegenomen in het ontwerpproces van die diensten.

Onverantwoord design kan daardoor dus leiden tot gevaarlijke, manipulatieve producten en diensten. Maar waar ligt bijvoorbeeld de grens tussen helpen en beïnvloeden? Wanneer is iets ontworpen om het de gebruiker makkelijker te maken en wanneer spreek je van manipulatie? Deze vraagstukken behandel ik in mijn case die ik voor het vak Maatschappij en Interactie heb geschreven.

Als onderwerp van mijn case heb ik gekozen voor videogames, omdat deze de laatste jaren zeer relevant zijn geworden in de wereld van manipulatie en verleiding. Videogames zijn groter, mooier en meeslepender dan ooit, maar steeds vaker tref je manipulerende praktijken aan in moderne games. Denk bijvoorbeeld aan de zogenaamde microtransacties; virtuele goederen die in games als Candy Crush en Fortnite kunnen worden aangeschaft voor echt geld. Dagelijks worden miljoenen kinderen blootgesteld aan deze virtuele goederen. Dit zonder het bewustzijn van ouders of verzorgers, die de volgende dag een rekening op de deurmat zien verschijnen die soms kan oplopen tot duizenden euro’s. Hoewel de mobile-games markt vaak de grootste offender van dit soort manipulerende praktijken is, komen deze ook steeds vaker voor in de big-budget Playstation 4-games. Neem bijvoorbeeld Far Cry 5, het nieuwste deel in de gelijknamige blockbuster-franchise van miljardenbedrijf Ubisoft. In mijn case wil ik bekijken hoe dit specifieke spel de gebruiker (onbewust) probeert aan te sporen of te verleiden tot het doen van specifieke handelingen.  

Reacties zijn gesloten.

Blog op WordPress.com.

Omhoog ↑